20 cele mai bogate alimente in vitamina C

20 cele mai bogate alimente in vitamina C

Vitamina C sau acidul ascorbic este unul dintre cei mai importanti antioxidanti de care are nevoie organismul nostru. Aceasta ajuta la intarirea sistemului imunitar pentru a lupta impotriva infectiilor, bolilor cardivasculare, bolilor oculare si a problemelor dermatologice. De asemenea, este vitala in sintetizarea colagenului, pentru sanantatea oaselor, dintilor, vaselor mici de sange si a tesutului conjunctiv.

Corpul uman nu poate produce si stoca vitamina C, de aceea este foarte important sa consumam zilnic fructe si legume proaspete, bogate in acest antioxidant. Doza zilnica recomandata de vitamina C este de 90 mg.

Carentele de vitamina C se manifesta prin sangerarea frecventa a gingiilor, vanatai, infectii frecvente, vindecarea lenta a ranilor, scorbut.

Top 20 cele mai bogate alimente in vitamina C

1. Prunele australiene kakadu

Prune australiene kakadu
Sursa foto: Sbs.com.au

Cele mai bogate fructe in vitamina C sunt prunele australiene kakadu. 100 de grame de prune kakadu contin 5,300 mg de vitamina C, de 100 de ori mai mult decat protocalele. O singura pruna contine 481 mg de vitamina C, ceea ce inseamna 530% din doza zilnica recomandata.

2. Fructele de acerola

cirese acerola

Avand in vedere ca forma acestora este asemanatoare cu a cireselor, le vei gasi si sub denumirea de cirese acerola. 49 de grame de acerola furnizeaza 822 mg de vitamina C, mai exact 913% din doza zilnica recomandata.

Avand in vedere ca sunt mai greu de gasit in stare proaspata, poti sa te bucuri de beneficiile acestora si sub forma de tablete masticabile.

3. Macesele

100 g de macese contin 426 mg de vitamina C. Printe cele mai importante proprietati ale acestora se numara sintetizarea colagenului si mentinerea tanara a pielii o data cu inaintarea in varsta. Acestea se consuma sub forma de ceai, tinctura, pudra uscata, sirop.

4. Ardeii iuti

ardei iuti rosii si verzi

Un ardei iute verde contine 109 mg de vitamina C, sau mai exact 121% din doza zilnica recomandata. Spre deosebire de ardeii iuti verzi, un ardei iute rosu contine 65 mg de vitamina C sau 72% din DZR.

Ardeii iuti mai contin si capsaicina, compus responsabil pentru gustul iute al acestora. Aceasta ajuta la ameliorarea durerilor si la reducerea inflamatiilor.

5. Sucul de rosii

suc de rosii

O cana de suc de rosii (243 g), contine 170 mg de vitamina C reprezentand 188% din DZR.

6. Guavele

guave si suc de guave

Aceste fructe tropicale de culoare roz sunt originare din America de Sud, in special Mexic. Un singur fruct contine aproximativ 126 mg de vitamina C sau 140% din DZR.

7. Ardeiul gras galben

ardei gras rosu, verde si galben

75 grame de ardei gras galben, contine aproximativ 137 mg de vitamina C sau 152% din DZR, de doua ori mai mult decat ardeiul verde.

8. Coacazele negre

coacaze negre

56 grams de coacaze negre (Ribes nigrum) contin 101 mg de vitamina C, or 112% din DZR. Pe langa aceasta mai contin si alti antioxidanti precum antocianii, responsabili de culoarea inchisa a acestor fructe.

Se consuma in stare proaspta, iar in extra sezon sub forma de sirop, dulceata de fara zahar, fructe deshidratate, ceaiuri.

9. Cimbru

ierburi aromatice - lavanda, rozmarin, cimbru

Dintre toate plantele aromatice, cimbrul contine cea mai mare cantitatea de vitamina C. 28 grams de cimbru proaspat contine 45 mg de vitamina C, aprox. 50 din DZR.

10. Frunzele de patrunjel

frunze de patrunjel

8 grame de frunze proaspete de patrunjel contine 10 mg de vitamina C, aprox. 11% din DZR. Frunzele de patrunjel mai contin si o sursa importanta de fier.

11. Varza kale

varza kale

67 g de varza kale contine 80 mg de vitamina C, ceea ce inseamna 89% din DZR. Varza kale mai contine si o cantitate importanta de vitamina K si carotenoizi precum luteina si zeaxantina.

12. Kiwi

kiwi

Kiwi este un fruct bogat in vitamina C. Un kiwi mediu contine 71 mg de vitamina C sau 79% din DZR. Aceasta ajuta la intarirea sistemului imunitar si la imbunatatirea circulatiei.

13. Broccoli

broccoli

Un alt aliment bogat in vitamina C este broccoli. 45 g de broccoli fiert furnizeaza 51 mg de vitamina C sau 57% din doza zilnica recomandata.

14. Varza de Bruxelles

Varza de Bruxelles

50 g de varza de Bruxelles gatita contine 49 mg de vitamina C reprezentand 54% din DZR. Ca si majoritatea legumelor din categoria cruciferelor, varza de Bruxelles este bogata si in fibre, vitamina K, acid folic, vitamina A, mangan si potasiu. Vitamina C si vitamina K sunt importante pentru sanatatea oaselor.

15. Lamaile

felii de lamaie

O lamaie (inclusiv coaja) contine 83 mg de vitamina C, reprezentand 92% din doza zilnica recomandata.

16. Lychee

fruct de lychee

Un singur fruct de lychee contine 7 mg de vitmina C sau echivalentul a 7.5% din DZR. Lychees mai contin si acizi grasi omega-3 si omega-6, benefici pentru sistemul nervos, inima si vase de sange.

17. Kaki

fruct de kaki

Kaki este un fruct dulce aromat ce se gaseste in aproape toate supermarket-urile noastre in sezonul rece. Un fruct contine 16.5 mg de vitamina C, sau 18% din DZR.

18. Papaya

papaya

145 grame de papaya furnizeaza 87 mg of vitamin C, sau 97% din doza zilnica recomandata.

19. Capsunile

capsuni

152 grame de capsune furnizeaza 89 mg de vitamina C, sau 99% din doza zilnica recomandata. Pe langa vitamina C cu puternice proprietati antioxidante, capsunele mai contin si mangan, acid folic si alti antioxidanti benefici.

20. Portocalele

Daca te asteptai sa gasesti portocalele in top cele mai bogate fructe in vitamina C, trebuie sa stii ca acestea nu au cel mai mare continut, insa, o portocala medie iti asigura cam 78% din doza zilnica recomandata sau mai exact 70 mg de vitamina C.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *